2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. varg1
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. stela50
14. samvoin
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
Има един ключов стих в днешното апостолско четиво (Деяния на светите Апостоли 2:1-11), който говори за събралите се апостоли в Сионовата горница: „И явиха им се езици, като че огнени, които се разделяха, и се спряха по един на всекиго от тях“, навеждайки на мисълта, че Божият Дух слиза върху всеки кръстил се вярващ, а Той идва особено в тайнството на светото Миропомазание. Християнинът възприема едната Божия благодат и тя става действаща, доколкото той ѝ се отдава и e в съгласие с нея.
Също така има един основен стих в днешното Евангелие (Йоан 7:37-53 и 8:12): "И все още Го нямаше Светия Дух, защото Иисус все още не се бе прославил". Този стих не би могъл да означава, че е нямало Свети Дух преди смъртта на Христа и Неговото Възкресение, понеже Духът - това е третата предвечна Ипостас, но стихът означава че Духът все още не е бил даден на учениците. Понеже в прощалното Си слово Господ им казва: "Аз ще измоля от Отца и Той ще ви даде Друг Утешител, за да пребивава с вас вовеки, Духът на Истината". С това се има предвид, че Духът слиза върху учениците след Господното Възнесение на небесата, понеже Неговото изпращане е свързано с прославянето на човешкото естество в Христа.
Какво е Неговата задача? Отговорът на това е: "А Утешителят Светият Дух, Който Отец ще изпрати в Мое име, Той ще ви научи на всичко, и ще ви напомни за всичко що Съм ви казвал" (Йоан 14: 26). В какъв смисъл Той, ще ни научи на всичко, след като Иисус ни е научил на всичко? Вторият откъс от стиха гласи:" и ще ви напомни всичко, което Съм ви казал", обяснява това. Духът ни дава благодат, за да вложим Иисусовите думи в сърцето и да живеем чрез тях. Да направим словото на Иисуса, което е насочено към всички хора, наше лично наследие или храна, с която да се храним, когато изпитаме глад за него - това е задачата на Духа. Понеже написаното слово може да си остане само в книгата или да се загнезди в паметта ни и така можем да започнем да го повтаряме както повтаряме всяко знание. А да стане то произлизащо от сърцето или цялото сърце - това е делото на Духа ако Го призовем. И затова започваме всяко богослужение и всяка лична молитва с думите: "Царю Небесни, Утешителю, Душе на Истината, Който Си навсякъде и всичко изпълваш, дойди и се всели в нас...". Понеже сме убедени, че Светият Дух е Този, Който ни изпълва изпървом със Своята благодат за да сме способни ние да се молим. Ние сами не можем да имаме дързост и да говорим на Отца с дръзновение. Той е Този, Който ни дарява дръзновение.
Какво дава Той на всеки един от нас? Според учението на ап. Павел, Той ни дарява харизмите. Понеже на един му е дарено да говори открито в Божието име, а на друг това, което наричаме пророчество, а трети има друг дар или както казваме в празничната служба: "Светият Дух е светлина, живот, и извор... Дух на Премъдростта, Дух на усмотрение, Който очиства страстите, и разпределя харизмите". Тоест Той дарява различни дарове на членовете на църквата, които се усъвършенстват паралелно с съвместния живот в Църквата, но това, което съединява вярващите с най-различни харизми в Църквата е светостта. Духът е Този, Който има задачата да изпрати светостта на цялата Троица над вярващите и ако не е Той, за нас не би имало покаяние и възвисяване. Това се отнася до отделните членове на Църквата.
А що се отнася до цялата Църква, то тя се е усъвършенствала едва на Петдесетница. От Петдесетница започна евангелската проповед по света. Петдесетница - това бе кръщението на цялата Църква. След това, Духът е основал тайнството на светото Кръщение, което вярващият получава. И Духът е Този, Който освещава даровете и изпълва останалите тайнства и всички дела на освещението.
С други думи Този Дух те прави причастник на спасението, което Господ извърши вече веднъж. Казано по друг начин, Той е упълномощен да разпределя харизмите на Църквата като цяло и на вярващите като нейни членове в частност. Било то в Божествените Тайнства или в личното освещение - дарява ни се плодът на Духа или лъчът на Светата Троица, Която е една нетварна сила.
Във вярващия се вливат "реки на жива вода", произтичащи от Божествения Извор. Това е Светият Дух в качеството Си на неразделна и неразчленяема Ипостас. Ти приемаш това, което Той духа от Отца и от Сина и от Себе Си. И така Петдесетницата слиза над Църквата във всяка литургия и се възобновява в теб, за да те въздигне чрез светостта.
Из книгата "Венец на новата църковна година, поредица "Духът и невестата", митр. Георги Ходр, 2007г.
автор : Ливански митр. Георги Ходр
превод от арабски: Виктор Дора
2. ДА НАУЧИМ ПОВЕЧЕ ЗА ЗА СВЕТАТА ЛИТУРГИЯ
3. КОГАТО ДУШАТА ВИ ИСКА МИР И ПОКОЙ
4. ЗА БОЛКАТА
5. В МИГОВЕ НА БОЛКА
6. ЗА ИСТИНАТА И НОВАТА ЕПОХА
7. ЗАЩО ВИНАГИ СМЕ НЕДОВОЛНИ ?
8. НЕПРЕХОДНА МЪДРОСТ
9. НЕЗАВЪРШЕНА МИСИЯ НА ЗЕМЯТА
10. 10 СПОДЕЛЕНИ ПРАВИЛА В ЖИВОТА
11. ЕДНО МЪДРО ЧЕТИВО
12. ИЛЮЗИЯ ИЛИ СЪН
13. ЕДНО РАНЕНО СЪРЦЕ
14. ЗА КРЪСТНИЯ ЗНАК, КАК ДА ГО ПОЛАГАМЕ.
15. ЗА ВЯРАТА,БЛАГОЧЕСТИЕТО , БОГ И ЗА НАС.
16. УМЕЕМ ЛИ ДА ПОМАГАМЕ??
17. ЗА ПРОБЛЕМИТЕ И ТЯХНОТО РЕШАВАНЕ
18. НАДЕЖДА ЗА СРЕЩА ...... НЯКЪДЕ ТАМ.......
19. КАК ДА ПОЛУЧИМ ДУШЕВЕН МИР
20. НЯМА КЛЕТКА 3А ДУША !
21. НЕЩО ЗА ПРИЯТЕЛСТВОТО И ВЕРНОСТТА.
22. ИЗБРАНИ МИСЛИ НА НОБЕЛОВИ ЛАУРЕАТИ
23. ТАЙНИТЕ, КОИТО СИ ОТИВАТ С НАС.....
24. СПОСОБНИ ЛИ СМЕ ДА ОБИЧАМЕ ТАКА ?
25. ЗНЕМ ЛИ ДА ОБИЧАМЕ ?
26. ЗА НЕСПОДЕЛЕНАТА ОБИЧ И ПОЕЗИЯТА
27. ВСИЧКО Е ПО БОЖИЯТА ВОЛЯ